Getranscribeerd met AI.
Het is goed, om verder te gaan met onze bespreking van de profetie van Daniël.
Ik wil het hebben over Michaël, de aartsengel. De reden hiervoor is dat hij alleen in de Hebreeuwse Geschriften in het boek Daniël wordt genoemd, behalve dat hij daar niet de aartsengel wordt genoemd.
De belangrijkste reden waarom ik dit wilde bespreken, is omdat ik met een buurman over de Bijbel heb gesproken. Een paar weken geleden zaten we op zijn veranda te genieten van het zomerse weer en hadden we een vrij lang gesprek over de Bijbel. Ik had het toen al eens gehad over het verband tussen Michaël en Jezus. Hij dacht erover na. Ik denk dat hij op internet heeft gekeken en hij zei dat hij het gewoon niet kon geloven. Dus ik zei tegen hem: “Oké, we zullen het bespreken als ik de volgende keer terugkom.” Nou, eh, we hebben elkaar nog niet kunnen spreken, dus ik dacht dat ik deze video zou maken en aan mijn vriend zou geven. Ik dacht dat jullie het misschien ook zullen waarderen.
Ik heb eigenlijk een video gemaakt, een van de eerste video’s, eh, toen YouTube voor het eerst populair werd, over dit onderwerp, de aartsengel Michaël. En het is zelfs een van de meest bekeken video’s die ik ooit heb geüpload, wat eigenlijk best teleurstellend is, omdat ik denk dat er zoveel belangrijkere onderwerpen zijn om over na te denken, maar… om ter zake te komen, de reden waarom mensen het moeilijk vinden om te accepteren dat Michael naar de aarde kwam en Jezus werd, is omdat mensen zijn geïndoctrineerd met het idee van de Drie-eenheid en dat Jezus God is. Dus hoe kan hij dan een engel zijn? Vergeet de naam Michaël, hoe kan Jezus een engel zijn? Nou, hij is Gods Zoon en alle geestelijke zonen van God zijn engelen. Of anders gezegd, alle engelen zijn zonen van God.
Eh, bijvoorbeeld, in het zesde hoofdstuk van Genesis staat dat toen de mensen in aantal toenamen op het aardoppervlak en zij dochters kregen, de zonen van God de dochters van de mensen begonnen op te merken, dat zij mooi waren. Het gaat hier niet over mensen. Het gaat over deze geestelijke zonen van God. En, eh… Nou, ik zal daar niet verder op ingaan. Maar als je kijkt naar het boek Daniël, dan is dat op een raadselachtige manier geschreven en moet je je verstand gebruiken en de stukjes bij elkaar leggen om het te kunnen begrijpen. Maar ik wil wel zeggen dat elke profetie vrijwel op dezelfde manier eindigt, maar op een andere manier wordt uitgedrukt. In het tweede hoofdstuk bijvoorbeeld had Nebukadnezar natuurlijk die droom die Daniël interpreteerde, en dat enorme beeld en een steen die uit een berg werd gehouwen, niet door mensenhanden, komt en dat beeld raakt. En toen legde Daniël uit dat die steen het koninkrijk van God vertegenwoordigt.
Gods koninkrijk is, zoals we weten, een regering die het menselijk bewind zal vervangen. Oké, als je naar het zevende hoofdstuk van Daniël gaat, kreeg Daniël zelf een visioen van een reeks beesten en een vierde beest was ongewoon woest en angstaanjagend. En dan ziet hij iets dat lijkt op de rots die uit de berg wordt gehouwen. Hij zegt: “Ik bleef kijken toen de hoorn van dit beest oorlog voerde tegen de heiligen en het overwon hen, totdat de Oude van dagen kwam. En het oordeel werd gegeven ten gunste van de heiligen van de Allerhoogste.” De Oude van dagen is natuurlijk God zelf. Maar in de aanloop daarnaartoe zegt Daniël dat hij bleef kijken in de visioenen van de nacht nadat hij dit beest had gezien en daar met de wolken van de hemel iemand zag die leek op een mensenzoon. Hij kwam toevallig aan en kreeg toegang tot de Oude van dagen, en ze brachten hem dichtbij, zelfs vóór die ene. En aan hem werd heerschappij en waardigheid en koninkrijk gegeven, zodat alle volken, nationale groepen en talen hem zouden dienen.”
Welnu, we weten wie die zoon des mensen is, nietwaar? Jezus noemde Zichzelf de Zoon des mensen. Dat is dus het tweede visioen. In het eerste visioen komt het koninkrijk, en hier krijgt de zoon des mensen het koninkrijk. Laten we eens naar het achtste hoofdstuk gaan.
Daar krijgt Daniël een visioen van twee beesten, waarvan het ene met een grote hoorn Alexander de Grote vertegenwoordigt. De hoorn wordt afgebroken en er komen vier hoorns tevoorschijn. Twee van die hoorns worden koningen van het noorden en het zuiden, wat een andere profetie is. Maar deze hoorn doet hetzelfde als het beest met de opkomende hoorn in het zevende hoofdstuk: hij voert oorlog tegen de heiligen. En, eh, het… Daniël zegt: “Het werd steeds groter en groter, helemaal tot aan het leger van de hemelen, zodat het een deel van het leger en een deel van de sterren op de aarde deed vallen, en het vertrapte hen.” Welnu, dat zijn de heiligen wier woonplaats, wier burgerschap in de hemelen is, ook al zijn ze op aarde. En het gaat helemaal tot aan de vorst van het leger, en het gedraagt zich hooghartig. En er staat: “Het heiligdom werd omvergeworpen”, enzovoort. Welnu, de vorst van het leger… Laten we verder gaan. Vers 25.
De koning verovert. Hij brengt de groten der aarde tot ondergang. Dat is nog niet gebeurd. “En volgens zijn inzicht zal hij ook zeker bedrog laten slagen in zijn hand en zich hooghartig gedragen en velen tot ondergang brengen. En tegen de vorst der vorsten zal hij opstaan, maar zonder hand zal hij worden gebroken.”
Dus, terug in dat tweede hoofdstuk, daar vernietigt een steen die zonder menselijke handen is gehouwen dit beeld. En hier hebben we deze woest uitziende koning die opstaat tegen de vorst der vorsten, en hij zegeviert niet. Dus de vorst der vorsten is dezelfde als de zoon des mensen in het zevende hoofdstuk.
Jezus wordt de Heer der Heren, de Koning der Koningen genoemd. Hij is ook de Prins der Prinsen. Hij is de Zoon van God. God is de ultieme koning, en de zoon van een koning is een prins. En deze andere prinsen zijn zijn broeders, de heiligen. Paulus noemde Jezus de eerstgeborene van vele broeders. En dus, de prins der prinsen.
Laten we nu verder gaan naar het elfde… nee, eigenlijk het twaalfde hoofdstuk. We hebben de koning van het noorden en de koning van het zuiden. De koning van het noorden overwint de koning van het zuiden. En wat gebeurt er? Hij komt helemaal… Dit staat in hoofdstuk 11, moet ik zeggen. Het laatste, allerlaatste vers. “Hij zal helemaal tot aan zijn einde komen, en er zal niemand zijn om hem te helpen. En in die tijd,” dit is 12:1, “zal Michaël opstaan, de grote vorst die opkomt voor de zonen van uw volk.”
We hebben dus vier profetieën die allemaal hetzelfde einde laten zien, het einde van het menselijk bewind. Eén laat zien dat de zoon des mensen zegeviert, en dan de prins der prinsen, en dan Michaël, de grote prins. En door zijn opstaan, eh, die uitdrukking wordt in Daniël gebruikt met betrekking tot deze aardse koningen. De koning met het woeste gelaat, zo staat er, “zal opstaan tegen de prins der prinsen.” Hij zal dus proberen zijn heerschappij uit te oefenen. Michaël zal dus opstaan. Dat betekent dat hij begint te heersen. We hebben al gelezen dat het koninkrijk aan de zoon des mensen wordt gegeven. Deze Michaël is dezelfde als de zoon des mensen.
Is er een andere manier om het te zien? En bovendien, als hij… Als we verder lezen in het volgende vers, staat er: “En er zal zeker een tijd van benauwdheid komen, zoals er nog nooit is geweest sinds er een volk bestaat tot op dat moment. En in die tijd zal uw volk ontkomen, iedereen die in het boek staat opgeschreven.”
Dat gaat dus over de Grote Verdrukking, en dat is wanneer Christus zal opstaan, wanneer Hij Zijn heerschappij zal doen gelden, de verdrukking zal verkorten om Zijn volk te redden. En dat laat precies zien wat Michaël doet.
Het is dus interessant dat hij door deze engel werd aangeroepen als “Michaël, de grote vorst die opkomt voor de zonen van uw volk”. Het volk van Daniël bestond natuurlijk uit de Hebreeën, de Israëlieten, en zij waren in ballingschap in Babylon toen Daniël dit visioen kreeg.
Maar het visioen spreekt over, in ieder geval het laatste vers dat ik heb gelezen, over de tijd van de verdrukking. En het volk van Daniël, of het volk van God, zou niet de Joden of de Hebreeën zijn. Het zouden mensen uit alle naties zijn, een grote menigte mensen, evenals de heiligen, die allemaal verschillende nationaliteiten hebben. In het tiende hoofdstuk wordt Michaël opnieuw genoemd, waarbij hij de grote vorst wordt genoemd. En er staat dat hij een van de belangrijkste vorsten is. Dat lijkt er dus op te wijzen dat hij niet de hoogste engel of de belangrijkste engel, de aartsengel, is. Het argument dat anderen tegen Michael als Jezus zullen aanvoeren, staat in het boek Judas, waar wordt gezegd dat toen Michael een geschil had met de duivel over de bestemming van het lichaam van Mozes, zijn lijk, dat Michael geen oordeel over Satan velde in beledigende bewoordingen, maar zich aan God onderwierp en zei: “Moge Jehovah u bestraffen.”
Anderen… Trinitariërs zullen zeggen: “Jezus heeft alle autoriteit over de duivel”, maar deze Michaël, de aartsengel, had dat niet. Dat is interessant, want Michaël bestond natuurlijk al voordat Jezus naar de aarde kwam. En in die tijd was het gepast dat hij een van de grote prinsen werd genoemd, omdat deze zoon des mensen, Jezus, naar de aarde kwam en het recht op het koninkrijk van David verwierf. En toen hij na zijn opstanding terugkeerde naar de hemel, behield hij dat koningschap.
En Jehovah verhief hem tot een hogere positie vanwege wat Jezus had gedaan. Hij beloonde hem. En zei Jezus niet: “Alle macht is mij gegeven, alle macht en gezag”? Nou, de engel die naar de aarde kwam en weer terugging, had die macht niet voordat hij naar de aarde kwam. Maar nu hij terug is in de hemel, heeft hij wel de macht om Satan te bestraffen.
En dat is precies wat we zien in het boek Openbaring. Ik zal het niet openslaan, maar als je het twaalfde hoofdstuk van Openbaring wilt lezen, staat daar: “Er brak oorlog uit in de hemel. Michaël en zijn engelen vochten tegen Satan en zijn engelen.” En er staat: “De grote draak werd neergeworpen, degene die Duivel en Satan wordt genoemd.” En er staat: “Nu is de macht en het koninkrijk van onze Christus gekomen.” Daar is dat woord koninkrijk weer. Dus wanneer het koninkrijk aan de macht komt, is het eerste wat er gebeurt een oorlog tussen de koning van dat koninkrijk, dat is natuurlijk Jezus Christus, en Satan, de duivel. Het is Jezus’ prioriteit, zijn voorrecht, zou ik moeten zeggen, om Satan te verpletteren.
En Jehovah voorspelde dat in de Hof van Eden. De slang zou het zaad van de vrouw in de hiel verwonden, en hij zou de slang op het hoofd verwonden. Nu is Jezus dat zaad, en hij werd in de hiel verwond alsof hij door een slang was gebeten. Het was niet dodelijk. Nou, hij… Jezus stierf, maar het was maar een heel tijdelijk verblijf in het graf, nietwaar? — drie dagen, en toen leefde hij weer, onsterfelijk. Dat was dus de hielwond.
Omdat Satan Jezus heeft vermoord en niemand Satan zal verslaan behalve Jezus Christus. En toch zien we hier in dit visioen Michaël en zijn engelen. In hoofdstuk 19 zien we Jezus komen met al zijn engelen en heiligen, en wordt er geen melding gemaakt van Michaël.
Dat doet me een beetje denken aan het feit dat Michaël en Jezus nooit samen in dezelfde kamer zijn geweest, toch? Dat komt omdat ze dezelfde persoon zijn. En toen Jezus op aarde was, bestond Michaël niet. De enige manier waarop hij ooit weer kon terugkomen, was als Jezus zou opstaan.
En, eh, hoe dan ook, het is interessant dat Daniël werd verteld dat Michaël de grote vorst was die namens de zonen van uw volk stond. En toen Mozes… Mozes was de grootste man die ooit heeft geleefd, behalve Jezus. En de Bijbel zegt dat hij verreweg de zachtmoedigste van alle mensen was. En hij had blijkbaar dagelijks gesprekken met Jehovah. En natuurlijk was hij 40 dagen en 40 nachten op de berg, at hij niet, en Jehovah gaf hem de wet. Niet alleen de Tien Geboden, maar de hele wet, zo’n 600 wetten en voorschriften. En… maar zelfs toen Mozes naar beneden kwam, bezocht Jehovah hem in zijn tent, omdat er nog geen tempel was en ze de draagbare tabernakel nog niet hadden gebouwd.
En dus bezocht Jehovah Mozes in zijn tent, die de Tent van Ontmoeting werd genoemd. En iedereen wist wanneer dat gebeurde, want er verscheen een wolk boven het huis van Mozes, deze kleine tent, en er staat dat ze met elkaar spraken zoals twee mannen met elkaar spreken. En nee, niemand heeft ooit dat voorrecht gehad, behalve natuurlijk Jezus.
Maar dan lezen we in het boek Handelingen dat de wet door engelen werd overgebracht. Denk daar eens over na, want Mozes vroeg om Gods aangezicht te zien, en God zei: ‘Geen mens kan God zien en toch in leven blijven. Maar ik zal je iets vertellen, ik zal je een glimp laten zien. En Hij plaatste Mozes in een rots met zijn gezicht naar de rots en Hij legde Zijn hand achter hem en er staat dat Hij achter hem liep. En Mozes kwam van de berg af met een stralend gezicht. Nou, het blijkt dat dat niet Jehovah was. Het was een engel die Jehovah vertegenwoordigde. Welke engel zou dat kunnen doen?
We lezen in het eerste hoofdstuk van Hebreeën dat deze Zoon van God naar het exacte beeld is gemaakt, Hij is een exacte weergave van God. Dus als God hem die opdracht gaf, kon hij zijn vader, Jehovah, perfect vertegenwoordigen.
Weet je nog, toen Jezus op aarde was, ik denk dat het Thomas was, die zei: “Laat ons de Vader zien en dat is genoeg.” En Hij zei: “Ben ik al zo lang bij jullie en weten jullie nog niet dat als je Mij gezien hebt, je de Vader gezien hebt?” Hij zei niet dat Hij de Vader was of dat Hij God was, Hij zei alleen: “Ik ben het evenbeeld van mijn Vader.”
Hij zei: “Ik doe niets uit eigen beweging, alleen wat Hij mij heeft opgedragen, dat is wat ik zeg.” Dus, Johannes 1:1: “In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was … een god.” Wat betekent het dat Hij het Woord is?
Toen Jezus door Satan, de duivel, werd verzocht, toen hij in de woestijn was en niets had gegeten, kwam Satan naar hem toe en zei: “Als u de Zoon van God bent, zeg dan tegen deze steen dat hij brood wordt.”
En Jezus zei: “De mens leeft niet van brood alleen, maar van elk woord dat uit de mond van Jehovah komt.” Natuurlijk citeerde Hij de Schrift. Hij zei: “Er staat geschreven …” Jezus leefde dus naar Gods woord, maar Hij was ook een woordvoerder van God. En dat is wat het betekent dat Hij het Woord is. Jehovah spreekt het Woord en Jezus voert het uit, brengt het over, verspreidt het, wat dan ook.
Aangezien Michaël, een van de belangrijkste prinsen, opkwam voor het volk van Daniël, en zij het volk van Daniël werden dat terugging tot Abraham, maar specifiek toen Mozes hen organiseerde tot een volk en hun de wet gaf en zij een verbond met God sloten, was het ongetwijfeld Michaël die met Mozes op de berg was en hem de glorie van Jehovah toonde en met hem sprak in zijn tent om hem het Woord te verkondigen. Ongetwijfeld vertelde hij Mozes over wat er vóór de zondvloed in de Hof van Eden gebeurde, en, eh, Satan, eh, die Eva misleidde, en toen de zonen van God neerdaalden om vrouwen te nemen, en de Nephilim en zo.
Waar haalde Mozes dat vandaan? Hij schreef dingen op die lang vóór zijn geboorte gebeurden. Welnu, het Woord sprak met hem en legde het uit, en hij schreef deze dingen voor ons op.
Oké. Eh, het… Sommigen zullen zeggen, en ik heb hier een video over gemaakt in Hebreeën 1:5-6, waar Paulus de unieke rol van Jezus uitlegde. En Paulus zei: “Tegen welke van de engelen heeft Hij ooit gezegd: ‘Jij bent mijn zoon’?”
En het antwoord is natuurlijk: tegen geen enkele. Hij heeft nooit specifiek een individuele engel uitgekozen.
Dus hun redenering is: hoe kan Jezus dan een engel zijn? Nou, ze snappen het niet, en misschien willen ze het ook niet snappen. Ik weet het niet. Maar Jehovah zei: “Jij bent mijn zoon” tegen een man, Jezus. Toen Jezus in de Jordaan werd gedoopt en de heilige geest op hem neerdaalde en hem zalfde om de Christus te zijn, sprak Jehovah vanuit de hemel en zei: “Jij bent mijn Zoon, de Geliefde. Ik heb je goedgekeurd.”
En dus heeft geen enkele engel ooit dat voorrecht gehad. En Paulus zei verder: “God heeft de mens een beetje lager gemaakt dan de engelen.” Dus God eerde een mens in de gedaante van Jezus meer dan Hij ooit een engel heeft geëerd.
Dat betekent niet dat Jezus voorheen geen engel was, maar hij was geen engel toen hij op aarde was.
In Filippenzen staat dat, hoewel Hij in Gods vorm als geest was, Hij nooit heeft gedacht zichzelf gelijk te stellen aan God, maar dat Hij zichzelf heeft ontledigd. En waarvan heeft Hij zichzelf ontledigd? Van Zijn goddelijkheid. Hij liet dat achter zich en stond Jehovah toe Hem in een spermacel te verpakken en deze Joodse maagd te bevruchten. Zo werd Hij in de mensheid geënt. En omdat Jehovah zijn vader was en hij al in Gods beeld bestond, werd hij geboren als een volmaakt mens en kon hij Adam vervangen als vader van de mensheid. Als je het tweede hoofdstuk van Hebreeën leest, legt Paulus dat uit.
Uh, dus laat je niet misleiden door de Trinitariërs met hun zwakke logica dat God nooit tegen een engel heeft gezegd: “Jij bent mijn zoon.” Maar ik wil je nog één passage voorlezen. Die staat in 1 Thessalonicenzen, hoofdstuk 4. Paulus moedigde de Thessalonicenzen aan om niet overdreven bedroefd te zijn als iemand sterft, omdat we de hoop op een opstanding hebben. En dan zegt hij: “Want dit is wat wij u zeggen door Jehovah’s woord, dat wij, de levenden die tot de aanwezigheid van de Heer blijven, op geen enkele wijze zullen voorgaan op hen die in de dood zijn ontslapen. Want de Heer zelf zal uit de hemel neerdalen met een bevelende roep, met de stem van een aartsengel en met Gods bazuin. En zij die in vereniging met Christus zijn gestorven, zullen eerst opstaan.”
Jezus heeft dus de bevelende stem van een aartsengel. Hij is op dat moment niet alleen een van de belangrijkste prinsen. Hij is de hoofdengel. Michael was voorheen niet de hoofdengel; hij was een van de belangrijkste engelen. Maar na zijn opstanding verhief Jehovah hem als beloning tot een hogere positie.
Zoals ik al zei, gaf Hij hem alle autoriteit. Hij is de hoofdengel. Er is niemand hoger dan Michaël. En er is ook niemand hoger dan Jezus. Ze zijn hetzelfde! Weet je, het is logisch dat Jezus twee namen heeft, want Hij is de enige persoon die deze unieke ervaring heeft gehad om twee verschillende soorten wezens te zijn, levend in twee verschillende rijken. Hij werd geschapen als de geest, de allereerste geest. Jezus zelf zei in Openbaring 3:14 dat Hij het begin is van de schepping door God.
Dus gaf Hij dat op, werd een nederig mens, en het is niet meer dan logisch dat… Welnu, de engel zei tegen Maria dat ze Hem Jezus moest noemen. Dat was niet Zijn naam voordat Hij werd geïmplanteerd. Waarom zou dat ook zo zijn? Als Jezus de eerstgeborene van de hele schepping was, en dan weten we natuurlijk dat God Hem het voorrecht gaf om al het andere te scheppen, en Hij schiep alle engelen. Jezus is de enige engel die Jehovah rechtstreeks heeft geschapen, en daarom wordt Hij de eniggeboren Zoon genoemd. Alle andere zonen werden verwekt door Jezus, door de eerstgeborene, door Michaël.
Maar ik wil nog iets met u delen… Ik zei dat dat het laatste Bijbelvers was, maar ik wil hier nog één vers voorlezen. We moeten naar Openbaring, hoofdstuk 10. In het eerste hoofdstuk wordt Johannes in trance gebracht en krijgt hij een visioen, en wordt hij naar de hemel getransporteerd. En plotseling wordt hij overweldigd door de aanwezigheid van dit magnifieke wezen. Overigens had Daniël dezelfde ervaring, en hij viel neer als een dode man. Dat deden ze allebei, Daniël en Johannes. Daar zullen we het in een andere video over hebben. Maar hij wordt beschreven als iemand met een gezicht dat straalt als de zon en glanzende kleding, enzovoort. En dat was Jezus. Jezus raakte hem aan en zei dat hij niet bang hoefde te zijn.
Welnu, in het elfde hoofdstuk van Openbaring wordt Jezus de Heer van de hele aarde genoemd. En nu, in dit visioen in het tiende hoofdstuk, zien we dit wezen uit de hemel neerdalen, gehuld in een wolk. Vergeet niet dat Jezus in een wolk opsteeg. De Zoon des mensen komt in de wolken. Hij was gehuld in een wolk en er was een regenboog boven Zijn hoofd en Zijn gezicht was als de zon. Dat is Jezus. Dat was wat de transfiguratie was. Weet u nog dat Zijn gezicht straalde als de zon? Petrus, Jakobus en Johannes waren gefascineerd, maar Jezus was voor hun ogen getransformeerd, getransfigureerd. En Zijn voeten waren als vurige pilaren… en er staat dat Hij een klein boekje in Zijn hand had. En Hij zette Zijn rechtervoet op de zee, maar Zijn linkervoet op de aarde. En Hij gaat verder met te zeggen dat Hij Zijn rechterhand naar de hemel opheft en zweert dat er geen uitstel meer zal zijn, en dat het heilige geheim vervuld is, het goede nieuws dat Hij verkondigde over Zijn eigen slaven, de profeten, tot een einde is gebracht.
Het gaat dus over de terugkeer van Jezus om aanspraak te maken op de heerschappij over deze aarde, en om de aarde te bevrijden van alle vijanden van God, en zelfs Satan en de demonen worden weggejaagd. Er is geen twijfel dat dit Jezus Christus is. Lees het eerste vers. “En ik zag een andere sterke engel uit de hemel neerdalen, gekleed in een wolk, en een regenboog was op zijn hoofd.”
Een engel, noem hem niet Michaël, dus je hoeft je niet druk te maken over de naam. Alleen het feit dat Jezus terecht een engel wordt genoemd. Is hij een god? Absoluut. Als hij naar het exacte beeld van God is gemaakt, dan is hij een god. En trouwens, in het elfde hoofdstuk lastert de koning van het noorden God en zegt hij verbazingwekkende dingen tegen de God der goden. Vergeet niet dat Jezus de Prins der prinsen, de Heer der heren, de Koning der koningen is. Hij is niet de God der goden.
Jezus noemde zijn Vader “de enige ware God”. In hoofdstuk 17 van Johannes was hij in gebed en zei hij: “Dit betekent eeuwig leven. Zij nemen kennis van U, de enige ware God, en van degene die U gezonden hebt, Jezus Christus.” Dus Jezus daalt neer, net zoals we lezen in Thessalonicenzen: ‘Jezus Christus zal neerdalen met een bevelende roep van een aartsengel’, en hier wordt hij voorgesteld als een sterke engel.
Weet je, het is soms moeilijk om deze dingen uit ons hoofd te zetten als we vanaf jonge leeftijd naar de kerk gaan en we worden geïndoctrineerd met bepaalde dingen, en die dingen worden gewoon een deel van ons. Het vergt dus echt een gezamenlijke inspanning om deze onwaarheden uit ons hoofd te zetten. En alleen door dat te doen zullen we de beloning kunnen ontvangen. Want zoals Jezus zegt: “Hierdoor zullen zij eeuwig leven ontvangen, door kennis van U, de enige ware God, in zich op te nemen. Dit betekent eeuwig leven.” Dus als je gelooft dat Jezus de enige ware god is, dan heb je het mis. Je hebt het helemaal gemist, want uit de mond van Jezus blijkt dat hij niet de ware God is. Jehovah is de ware God, zijn Vader, en Jezus zelf zouden de eerste zijn om je dat te vertellen.
Ik ben blij dat ik dat vandaag met jullie heb kunnen delen. En, eh, volgende week gaan we verder en nemen we hoofdstuk voor hoofdstuk door in het boek Daniël.