Deel 11
Terwijl de ‘heilige stad’ 42 maanden lang door de volken wordt vertrapt, zullen de twee getuigen gedurende dezelfde periode, uitgedrukt in 1260 dagen, profeteren.
Sommige bijbellezers hebben op zijn minst een vluchtige interesse in de profetie van de twee getuigen; het lijkt erop dat niemand – inclusief de leiders van de Jehova’s Getuigen – ooit heeft nagedacht over waarom ze ‘de twee getuigen’ worden genoemd of wat ze zouden kunnen getuigen.
De wet van Mozes bepaalde dat het getuigenis van twee getuigen elke zaak vaststelt. Het is dus een wettelijk voorschrift.
Om de rol van de twee getuigen te kunnen waarderen, moeten we kijken naar de betekenis van Mozes en Elia die in het visioen van de transfiguratie verschijnen. Hoewel ze in Openbaring niet bij naam worden genoemd, worden de twee getuigen namelijk beschreven als uitvoerders van machtige daden die vergelijkbaar zijn met die welke de echte Mozes en Elia tijdens hun bediening mochten verrichten.
Mozes vertegenwoordigt daarom de wet, aangezien hij de bemiddelaar was van het wetverbond. Deze wet wordt vaak zelfs de wet van Mozes genoemd.
Elia was de belangrijkste profeet. Dit is opmerkelijk, aangezien Elia geen van de profetische boeken van de Hebreeuwse Geschriften heeft geschreven. In plaats daarvan verrichtte hij vele krachtige werken, zoals de eerste bekende opstanding. “Elia” is ook een voorloper van Christus. Jezus identificeerde Johannes de Doper als degene die in de eerste eeuw de rol van Elia vervulde.
Net zoals Mozes de tien plagen van tevoren aankondigde, verklaarde Elia aan de afvallige koning van Israël dat het alleen zou regenen op zijn bevel. Gedurende 42 maanden werd het land Israël geteisterd door een ernstige droogte.
Elia riep ook vuur uit de hemel neer om de Baäl-aanbiddende Israëlieten ervan te overtuigen dat Jehovah de ware God was, en later riep hij tweemaal vuur uit de hemel om degenen te verteren die waren gestuurd om Jehovah’s profeet te arresteren.
Samen vertegenwoordigen Mozes en Elia de Wet en de Profeten – het geheel van Gods omgang met Israël gedurende 15 eeuwen, dat culmineerde in Christus. Daarom zei Jezus dat hij niet gekomen was om de Wet en de Profeten te vernietigen, maar om ze te vervullen.
Hoewel Paulus uitlegde dat God de Wet met Christus aan de paal had genageld, werden de profetieën niet volledig vervuld met het leven en de dood van de Messias, verre van dat. Wijzen niet alle profetieën uiteindelijk op de wederkomst en de vestiging van het Koninkrijk in het laatste deel van de dagen? Dat doen ze zeker.
Het is vooral opmerkelijk dat de slotwoorden van Maleachi, het laatste boek van de Hebreeuwse Geschriften, zowel Mozes als Elia noemen en de komst van Elia in verband brengen met de vurige dag van Jehovah: “Denk aan de wet van mijn dienaar Mozes, de voorschriften en bepalingen die ik in Ho̱reb heb gegeven en die voor heel Israël gelden.5 Vóór de komst van de grote en ontzagwekkende dag van Jehovah stuur ik jullie de profeet Elia. 6 Hij zal het hart van vaders tot zonen terugbrengen en het hart van zonen tot vaders. Anders zou ik moeten komen om de aarde te slaan en voor de vernietiging te bestemmen.’
En daarom verschenen Mozes en Elia in het visioen van de Transfiguratie, dat een voorbode is van de parousia. Dan zullen het nieuwe verbond en de profetieën, inclusief Openbaring, in vervulling gaan en zal het heilige geheim tot een einde komen.
Mozes en Elia hadden gemeenschappelijke ervaringen. Beiden hadden een nauwe ontmoeting met God op de berg Horeb, ook bekend als de berg Sinaï – „de berg van de ware God”.
“ZEVEN DUIZEND MENSEN WERDEN VERMOORD”
Terwijl Elia op de vlucht was voor de moordzuchtige Izebel, verschool hij zich in een grot in Horeb, en Jehovah daalde neer op de berg. En toen de ware God “voorbijging”, was er een hevige windstorm, gevolgd door een grote aardbeving die bergen en rotsen splijtte, en na de wind en de aardbeving kwam er vuur. Maar Jehovah was niet in de aardbeving, de wind of het vuur. Nadat de berg tot rust was gekomen, stond Elia bij de ingang van de grot en sloeg zijn mantel over zijn gezicht toen hij een kalme, zachte stem tot hem hoorde spreken. Jehovah liet de profeet onder andere weten dat hij niet alleen was; God had 7000 mensen die niet voor Baäl hadden gebogen.
De apostel Paulus citeerde deze uitspraak en paste die toe op de verschijning in de eerste eeuw van gezalfde christenen die Christus voor God had gekocht, door te zeggen: „Maar wat antwoordt God hem? ‘Ik heb nog 7000 personen over die niet voor Baäl hebben geknield.’ 5 Zo is er ook in deze tijd een overblijfsel dat is uitgekozen op basis van onverdiende goedheid. 6 Romeinen 11:4-5
De geïnspireerde apostel noemde de 7000 „een overblijfsel”. Dat is vreemd, aangezien er naar alle waarschijnlijkheid veel meer dan 7000 christenen waren toen Paulus zijn brief aan de Romeinen schreef. En waarom zou hij de oorspronkelijke christenen „een overblijfsel” noemen? Het is waar dat de oorspronkelijke christenen allemaal Joden waren, dus het zou begrijpelijk zijn dat zij het overblijfsel van Israël waren. Maar Paulus schreef aan niet-Joodse christenen.
De uitdrukking ‘overblijfsel’ komt voor in het twaalfde hoofdstuk van Openbaring in verband met de draak die ten strijde trekt tegen het overblijfsel van het zaad van de vrouw nadat het koninkrijk van Christus aan de macht is gekomen. Het lijkt erop dat Paulus zelf profetisch sprak en de 7000 die een overblijfsel vormen, of ‘de overblijvers’ zoals de New World Translation het verwoordt, toepaste op degenen die als laatste verzegeld zullen worden en Christus van aangezicht tot aangezicht zullen zien. Vooral op hen zijn de slotwoorden van de brief aan de Romeinen van toepassing: ‘De God die vrede geeft, zal Satan spoedig onder uw voeten verpletteren.’
Merk op dat er in het elfde hoofdstuk van Openbaring sprake is van 7000 in verband met de twee getuigen. En net zoals de twee getuigen worden gedood, worden de 7000 gedood alsof er een grote aardbeving is. Bedenk dat Jeruzalem door een grote aardbeving werd getroffen toen Jezus werd gedood. De twee getuigen symboliseren dus het collectief van de uitverkorenen, terwijl de 7000 het werkelijke aantal getuigen van de parousia van Christus onthullen.
Wat betreft degenen die lijden onder de theocratische waanvoorstelling van het Wachttorengenootschap: u kunt er zeker van zijn dat de 7000 geen personen waren die symbolisch werden gedood in 1918 toen zij verzochten om hun naam uit het ledenregister van de kerk te laten schrappen. Beseffen Jehovah’s Getuigen wel dat het Wachttorengenootschap belachelijke uitspraken als deze doet en ze als geïnspireerd presenteert?
Jezus sprak er bij twee verschillende gelegenheden over dat zijn volgelingen voor gouverneurs en koningen zouden worden gebracht. En beide keren waarschuwde hij dat broeders broeders zouden uitleveren om te worden gedood. In die context zei Jezus in het tiende hoofdstuk van Mattheüs dat men niet bang moest zijn voor degenen die alleen het lichaam kunnen doden, maar niet de ziel. Dat krijgt nog meer betekenis als we beseffen dat de uitverkorenen geen nanoseconde in de dood zullen slapen, maar in een oogwenk van vlees in geest zullen worden veranderd.
Is dit niet wat wordt voorgesteld door Elia die in een vurige strijdwagen werd weggevoerd en in een windstorm naar de hemel opsteeg? Noem het een opname als je wilt. Mozes werd ook door God weggenomen, alleen letterlijk. Hoewel Mozes 120 jaar oud was en zijn kracht niet was afgenomen, nam God hem mee en niemand heeft ooit gevonden waar God hem begraven had.
“ZIET, IK HEB U ALS GOD GEMAAKT”
De bedieningen van Mozes en Elia hebben nog andere overeenkomsten. Beide profeten stonden voor koningen en kondigden Jehovah’s oordelen aan. In Exodus 7:1 zei Jehovah tegen Mozes: “Zie, Ik heb u als God gemaakt voor Farao, en uw broer Aäron zal uw profeet worden.”
Jezus zei tijdens de finale dat de uitverkorenen voor lokale rechtbanken zullen worden gebracht. In de voetnoten van de NWT zou “lokale rechtbanken” kunnen verwijzen naar het gerechtelijk orgaan van een lokale synagoge. Toen Jezus zei dat mensen je aan lokale rechtbanken zullen overleveren en dat je geslagen en uit de synagogen geworpen zult worden, voorspelde hij dat de uitverkorenen vervolgd en gerechtelijk uitgesloten zullen worden omdat niet iedereen het getuigenis dat zij zullen geven, zal aanvaarden.
Zijn Jehovah’s Getuigen niet misleid om te geloven in een onzichtbare aanwezigheid en manifestatie? Het is begrijpelijk dat het getuigenis van degenen die getuigen zullen zijn van de openbaring van Christus door velen niet zal worden geloofd, net zoals veel Joden weigerden het getuigenis te aanvaarden van degenen die Christus zagen nadat hij uit de dood was opgestaan.
Jezus droeg zijn volgelingen nadrukkelijk op om niet van tevoren te oefenen wat ze zouden zeggen wanneer ze voor gouverneurs en koningen zouden staan, en verzekerde hen dat wat ze zouden zeggen op dat moment door de heilige geest zou worden ingegeven. In het tiende hoofdstuk van Mattheüs zei Jezus: „Het zijn niet alleen jullie die spreken, maar het is de geest van jullie Vader die door jullie spreekt.”
Zij zullen namens de Vader en Jezus spreken, omdat zij dan volledig met hen verenigd zullen zijn. Dat is wat Jezus bedoelde toen hij tegen zijn apostelen zei: “Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en jullie zullen leven.20 Op die dag zullen jullie weten dat ik in eendracht ben met mijn Vader en jullie in eendracht zijn met mij en ik in eendracht ben met jullie.” – Johannes 14:19-20
Met andere woorden, “op die dag” zullen degenen die tijdens de eindtijd voor de heersers van de wereld zullen worden geplaatst, voor hen zijn zoals God was – zoals Mozes was voor de farao.Het is zeker geen toeval dat de twee getuigen 42 maanden lang profeteren, want dat komt overeen met de drieënhalf jaar durende bediening van Jezus Christus. En aan het einde van zijn 42 maanden durende bediening werd Jezus berecht door het Joodse hooggerechtshof, het Sanhedrin, en door de vertegenwoordigers van het Romeinse Rijk – zowel Pilatus als Herodes.
Met moderne communicatiemiddelen kan de boodschap van de twee getuigen voor Christus in zeer korte tijd de wereld bereiken. Wat zal hun boodschap precies zijn? Het is de profetie die vervat is in het boekje dat Johannes kreeg en moest inslikken, waardoor zijn maag bitter werd.
Blijkbaar zullen de twee getuigen hun boodschap aan de achtste koning presenteren. Het herrezen wilde beest zal hen dan overwinnen en doden. In Openbaring 11:7-10 staat: „Als ze klaar zijn met hun getuigenis, zal het wilde beest dat uit de afgrond opstijgt, oorlog tegen ze voeren en ze overwinnen en doden. 8 Hun lijken zullen op de brede straat liggen van de grote stad die in figuurlijke zin Sodom en Egypte wordt genoemd, waar ook hun Heer aan een paal werd gehangen. 9 Gedurende drieënhalve dag zullen mensen uit de volken, stammen, talen en landen hun lijken bekijken, en ze laten niet toe dat hun lijken in een graf worden gelegd. 10 En de bewoners van de aarde zijn blij over hun dood en vieren feest. Ze zullen elkaar geschenken sturen, want deze twee profeten hebben de bewoners van de aarde gekweld.”
In welke zin werd de Heer in Sodom en Egypte gedood? Via Jesaja verwees Jehovah op weinig vleiende wijze naar de leiders van zijn volk als de dictators van Sodom. En Jezus werd ter dood veroordeeld door de leiders van het Joodse volk, net zoals de twee getuigen zullen worden veroordeeld door hun voormalige broeders en geslagen in de synagogen. Maar de benaming “dictators van Sodom” is vooral van toepassing op de leiders van Gods volk tijdens het laatste deel van de dagen waarin de berg van het huis van Jehovah wordt gevestigd.
Aangezien de achtste koning voortkomt uit de zeven, en Egypte de eerste was, kan het symbool staan voor het hele beest, ongeacht welk rijk er regeert. Daarom was het Romeinse Rijk het ‘Egypte’ in de tijd van Jezus, net zoals Amerika het ‘Egypte’ is in de profetie, inclusief Daniël, waar de koning van het zuiden wordt voorgesteld als Egypte – de oorspronkelijke koning van het zuiden. En het is het zevende hoofd van het beest dat ervoor pleit om een beeld van het beest te maken.
De boodschap van de twee getuigen zou de bewoners van de aarde kwellen. In het negende hoofdstuk van Openbaring wordt gezegd dat de sprinkhanen uit de afgrond die de engel van de afgrond loslaat, “alleen die mensen kwellen die het zegel van God niet op hun voorhoofd hebben”. Hun profetieën aan de volken, naties, talen en vele koningen zullen dus een boodschap van onheil zijn. En blijkbaar zullen de mensen van de wereld die boodschap begrijpen, en daarom zullen zij zich verheugen wanneer het beest de twee getuigen doodt. Zij zullen niet willen weten dat zij daarmee opnieuw de dood van Christus hebben gevierd.
Einde van deel elf


